תזונה נכונה

איך לא לאבד את הראש השנה

כל מי שיודע דיאטה מהי, מכיר את הרגע הגורלי בו מחליטים בנחישות להתאפס על המשקל ולפצוח בשגרת חיים חדשה. אנו נשבעים שהפעם נצליח ויוצאים למשימה בכל המרץ. שריקת הפתיחה נשמעת באוזננו, התפריט החדש תלוי על המקרר ואנו אפילו מופתעים מטעמו של הלחם הקל, אך אז לפתע, מגיע המכשול שמאיים להרוס את הכל. חתונה, מסיבה או בילוי חברתי, נתפסים כאויבים שעלולים להוריד לטמיון את העבודה הקשה, כשבראש פירמידת ״שוברי הדיאטה" מככבים החגים. אז לפני שאנו מוותרים על הגוף החדש ופותחים עוד כפתור במכנס, הנה מספר דרכים לעבור את החג בשלום.

להקדים תרופה למכה

בין אם אנו מארחים או מתארחים, לרוב, החגים נסבים בחיק המשפחה. להבדיל מאירוע אצל זרים, יש לנו ביד כלי מנצח והוא היכולת לצפות מראש. תכנון מוקדם של ארוחת החג יאפשר להגיע מוכנים ולהתמודד עימה בהתאם. התעדכנו מראש בתפריט הארוחה ותכננו קודם לכן איך יראה יום החג ומה תכלול המנה העיקרית בערב. כשתגיעו לשעה הגורלית, הקפידו לבחור את המנות על פי החלטתכם השפויה, שנבחרה כיום קודם לכן (על בטן מלאה). ניתן  לטעום קצת מכל דבר אהוב אך יש לזכור להסתפק במילוי הצלחת פעם אחת בלבד.

ללכת על בטוח

גם אם לא נתבקשתם להביא עימכם תבשיל לארוחה, תמיד נחמד להפתיע את הנוכחים ולהוסיף מנה לשולחן החג. הכינו מנה ״בטוחה״ אשר תבטיח את הצלחתכם במטרה לשמור על המשקל. מרק צח, סלט ירקות עשיר או ירקות קלויים בתנור יכולים להיות תוספות טעימות ודלות קלוריות אשר ישתלבו נפלא בכל ארוחה. במהלך הארוחה תוכלו תמיד לפנות למנה ״הבטוחה״ שאתם יודעים מהי תכולתה ואופן הכנתה. לעיתים תבשילים שנתפסים כבריאים, עלולים להכיל כמויות גדולות של שמן, רטבים ותוספות כגון שקדים, אגוזים, גרעינים וצנוברים המעלים את כמות השומן וערכה הקלורי של המנה.

על בטן מלאה

רבים נופלים שולל למיתוס הנפוץ, ובוחרים לצום לאורך היום, על מנת לפצות ולאכול יותר בערב החג. מצב כזה מביא את הגוף לחיסכון אנרגטי שכתוצאה ממנו חלה האטה בקצב חילוף החומרים. הגוף נכנס למתח מיותר, איזון רמות הסוכר בגוף נפגע והקושי לביצוע בפן הנפשי והפיזי, מובילים לזלילה חסרת שליטה לאחר מכן. פיזור הארוחות לאורך היום ואכילה מאוזנת של כ-2 מנות בינוניות ובין 2-3 מנות קטנות לפני ערב החג, יבטיחו שמירה על רמות סוכר תקינות בדם ותחושת שובע מתמשכת. הגעה לארוחת החג על בטן מלאה (ולא מורעבים), תמנע התנפלות חסרת רסן על כמות מזון גדולה בהרבה מהמתוכנן ומהנדרש לגופנו.

מחליפים ארוחות

על מנת לאזן את יום החג מבחינה תזונתית מומלץ להחליף את ארוחת הצהריים בארוחת הערב- כחלק מהתכנון המקדים. כארוחה בינונית בצהריים ניתן להכין כריך מזין מלחם מלא לצד מנת חלבון כמו גבינה, ביצה, טונה או פסטרמה ולהעשירו במגוון ירקות טריים. את המנה הבשרית שימרו לארוחת הערב. לפני צאתכם לארוחת החג איכלו פרי או פרוסת לחם עם ממרח קל על מנת להגיע רגועים לארוחה ולבחור בתבונה את צלחתכם.

לעזור ולרזות

העיסוק האינטנסיבי במזון ובאכילה בעת החג, עלול לגרור אחריו חרטה גדולה. נסו להתעסק גם בדברים אחרים פרט לאוכל והיו פעילים לאורך כל ארוחת החג. עזרו להגיש לשולחן, לפנות את צלחות המנה הראשונה, למלא תבשילים בכלי ההגשה, להוסיף בקבוקי שתייה בעת הצורך ובסיום אף סייעו בשטיפת הכלים וסידור הבית והמטבח. פעילות תנועתית שוטפת, תסב את מחשבתכם מהפיתויים שמסביב ואף יכולה לתרום לשריפה של בין 100-200 קלוריות בממוצע לשעה.

מים, יין ומה שביניהם

שתייה מבוקרת של מים לאורך היום ובעיקר לפני תחילת הארוחה, תמלא את הקיבה ויכולה לצמצם באופן ניכר את הבא אחריה. העדיפו מים על פני כל שתייה ממותקת עתירת קלוריות, סוכרים וצבעי מאכל והקפידו לשתות כ-2 כוסות מים גדולות בצמוד לארוחה. גם לפני צריכת אלכוהול, היו עם היד על הדופק, במידת הצורך בחרו מנת אלכוהול אחת והעדיפו כוס יין אדום המכילה כ-100 קלוריות ונמצאה כטובה לפעילות הלב.

טיפ לקינוח

מגוון הקינוחים והפיצוחים המונחים על השולחן והאפשרות לבחור בכולם, עלולים לדחוק את הדיאטה לפינה. על מנת לעמוד בפיתוי, ראשית מומלץ להכין חליטת תה צמחים ולהמתיקה עם מעט סוכר חום או ממתיק מלאכותי. בעת הגשת הקינוחים נסו להתרחק ולהשקיע את זמנכם בשיחה עם בני המשפחה או לחלופין קחו יוזמה והיו אחראים על חיתוך והגשת המנה האחרונה. פריסת העוגה והגשתה יכולות לעזור למזער את הפיתוי לשבת ולאכול אותה בעצמכם (רק היזהרו שלא "ליישר את הפינות״ – זה עלול להסתכם בהרבה יותר מפרוסת עוגה אחת). ניתן להכין עימכם מראש חטיף אנרגיה או מנת פרי לקינוח. גם סלט פירות מרענן ללא תוספת סוכר או סורבה, יכולים להיות תחליף נפלא וקל לקינוח ארוחת החג.

שומר ראש

כל אחד מאיתנו זקוק לתמיכה והרי שארבע עיניים טובות משתיים. הושיבו לצידכם בשולחן החג אדם קרוב, שאתם סומכים עליו ועל שיקול דעתו. מנו אותו באותו הערב לשומר הראש הצמוד שלכם ובקשו ממנו לשים תשומת לב לכמויות ולסוג המזון שאתם בוחרים. במידת הצורך, קבלו את הביקורת מצידו והיו קשובים לה. זכרו שביום החג, מטרתנו העיקרית היא לשמור על המצב הקיים ולא לעלות במשקל- לשם כך הגבירו את מערך הביטחון והצטיידו בשומר ראש אישי.

שנה חדשה – התחלה חדשה

ערב ראש השנה הינו זמן של החלטות חדשות, ציפיות ותובנות לשנה החדשה. החליטו מראש שאת השנה הזו תיפתחו אחרת ותצעדו אליה ברגל ימין. השתמשו בארוחת החג כסמל להתחלה החדשה בדרך לגוף בריא. ארוחה קלה, טעימה ומבוקרת תאפשר לכם בסיומה לחוש גאווה וסיפוק. בחרו לנצח את המכשול, היו לראש ולא לזנב.

מאמנת אישית לאורח חיים בריא המשלב ספורט, תזונה וקואצ'ינג. בעלים של המרכז לקידום בריאות Fiteat משנת 2012 והבחירה של מעל 500 מתאמנים פעילים ליישום אורח חיים בריא ופעילות גופנית. עד כה השילה סך כולל של 6 טון ממעל 1500 לקוחות מרוצים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

מאמרים נוספים מהקטגוריה

תפריט