1. ירידה נכונה במשקל
  2. המדריך לאכילה בריאה בחוץ

המדריך לאכילה בריאה בחוץ

מי מאיתנו לא מכיר את הסיטואציה בה אנו יושבים במסעדה טובה, המנה הענקית שעל השולחן כבר מתקרבת לסיומה, למרות ששבענו מלפני שלוש כפות בערך, אנו ממשיכים לאכול עד תום ואז נשענים לאחור בכבדות ומצהירים: ״התפוצצתי!״ (וזה עוד במקרה הטוב, לפני שנפתחה החגורה). מישהו רזה אמיתי (כך אנו קוראת לאלו שהתברכו בראש ש"חושב רזה") פעם אמר לי ש״לכל ביס אותו הטעם״, אם כך למה אנחנו מתקשים לעצור גם כשאנו שבעים? וזאת על אף הידיעה שנתחרט על כך לאחר מכן. אכילה בחוץ, מגבירה את הנטייה שאנו נושאים עמנו עוד מגיל הילדות, לסיים את הכול מהצלחת. אם בשל הטעם הטוב, הצדקת התשלום או משום התחושה שאכילה בחוץ היא מעיין חגיגה. כשהוריי היו ילדים, אכילה במסעדה הייתה באמת מאורע מיוחד של פעם בשנה. אולם בקצב המהיר של חיינו, מסעדות, מזון מהיר, take-away ומזנוני דרכים, הפכו לחלק משגרת היום-יום. אז נכון, כשאוכלים בחוץ, אין לנו שליטה על אופן הכנת המזון, אולם אם נתרכז בדברים שכן בשליטתנו, נגלה שניתן ליהנות (ואפילו באופן שוטף) מאכילה בחוץ תוך שמירה על הבריאות והמשקל. אם כך, הנה לפניכם מדריך לאכילה בריאה בחוץ:

1. אסטרטגיית אכילה

בעידן המודרני של היום, כמעט לכל מסעדה יש אתר אינטרנט, המאפשר לכם להכיר את התפריט לפני הגעתכם למסעדה. התכוננו מראש ובחרו מקום שיכול להתאים גם לתפריט התזונתי שלכם. בחירה מוקדמת של מסעדה אשר מגישה גם מנות בריאותיות, תחסוך את התסכול שבבחירה מאולצת מתוך תפריט רווי מנות שומניות, שמהוות מכשול לשמירה על המשקל.

2. אכול כפי יכולתך

למרות שהססמה המושכת אכן מפתה אותנו להוכיח לבעלי המסעדה מאיזה חומר קורצנו, עדיף שנשיב את השד לבקבוק ונסתכל על אכילה בחוץ כעל ארוחה רגילה. השתדלו לא להגיע מורעבים לארוחה, על מנת שלא להצדיק את המיתוס לפיו: "אכילה בחוץ משמינה יותר״. עצרו מדיי פעם, הניחו את המזלג והקשיבו לגופכם, כך תוכלו לזהות תחושת שובע ולהפסיק לאכול בתחושה נעימה ונינוחה. אם אינכם בטוחים, נסו לשתות כוס מים ואולי בכך תיפתר הבעיה בפשטות.

3. הגודל כן קובע

תרבות השפע והתחרות הרבה מחייבת את המסעדות להגיש מנות עשירות, גדולות ומגרות. אולם בעת שמירה על המשקל, שלל פינוקים כמו "לחם הבית", מזטים ופלטות למילוי חוזר, בשילוב עם מנות עיקריות ענקיות בהמשך, עלולים להגדיל את הפיתוי שקיים בין כה וכה, ובלי שנרגיש הארוחה הופכת לסעודה. השתדלו להזמין בשפיות, ולהתבסס על פי תחושת הבטן ולאו דווקא על פי מראה עיניים. אם אינכם בטוחים, שאלו את המלצר על גודל המנה, כיצד היא מתובלת ומה היא מכילה, כך תוכלו לבחור בתבונה מנה שתהיה לטעמכם ובפרופורציה לגופכם, כחלק מתזונה מאוזנת.

4. יש "עסקיות"?

הארוחה "העסקית״ המפורסמת, משתלמת ככל שתהיה לכיס, לרוב מכפילה את כמות המזון שהתכוונו לאכול או שאנו באמת זקוקים לו. עם זאת, ארוחה "עסקית" יכולה להיות בחירה נפלאה במידה והיא מתוכננת בהתאם. כמנת פתיחה, מומלץ לבחור במרק או במנה על בסיס ירקות דוגמת סלט טרי, אנטיפסטי או חציל קלוי. בחירה כזו, תוכל בעלות קלורית נמוכה, לסייע להגברת תחושת השובע ואולי אף לצמצמם את כמות המזון שנאכל במנה העיקרית.

5. רטבים ותוספות בצד

פעמים רבות ולעיתים אף מבלי לדעת, אנו יכולים להזמין מנה שלכאורה מושתת על טהרת הבריאות אך בפועל לקבל מנה עתירת שומן רווי, כולסטרול וקלוריות. כל זאת בשל אויבים סמויים בתחפושת של רטבים ותוספות. רטבים רבים המבוססים על שמן, חמאה שמנת או מיונז עלולים להכיל אפילו יותר קלוריות מאשר המנה עצמה. על מנת להסיר ספק ניתן להזמין את הרוטב והתוספות בצד ולהוסיף כמות מדודה והגיונית לפי בחירה אישית.

6. התוספת שתופסת

עם עליית נושא הבריאות לתודעה החברתית, מסעדות רבות מגישות תוספות מלאות ומעשירות את המנות ברכיבים בריאותיים. השתדלו לבחור תוספת מדגן מלא, קטניות או על בסיס ירקות. כך מבלי להתפשר על הטעם תספקו לגופכם מזון בריא ומזין ואף תוכלו להגביר את תחושת השובע לפרק זמן ממושך.

7. הלקוח תמיד צודק

במידה והמנה שהזמנתם אינה לטעמכם או לא הגיעה כפי שביקשתם, אל תתביישו והחזירו אותה אל המטבח. אל תאכלו כי ״לא נעים״, זה משמין באותה המידה כמו מנה מענגת וטעימה. הקפידו שלא להתפשר על המזון שאתם מכניסים לגופכם ובמידת הצורך שנו את בחירתכם, אפילו אם זה מלווה באי נעימות קלה או המתנה נוספת למנה החדשה. זה שווה את זה.

8. מי שאוכל לבד אוכל יותר

מצידנו כלקוחות, רווחת הסברה כי ראוי שנקבל תגמול הולם עבור  התשלום, ואכן לרוב מנה ממוצעת במסעדה יכולה להשביע גם שני סועדים. אולם אם אינכם רעבים במיוחד או יודעים כי המנה גדולה, אל תאכלו בכוח או על מנת להצדיק את התשלום. ניתן להתחלק במנה עם סועד נוסף או לחלופין לבקש לארוז חצי מהכמות ולקחת עמכם הביתה.

9. הגוף כמקדש

גופנו יכול להיות לנו מקדש, אם רק נתבונן עליו ככזה ונתנהג אליו בהתאם. התייחסו אל גופכם באהבה, השתדלו שלא לאכול שאריות והקפידו על טיב, טריות וטעם המזון שאתם אוכלים. התענגו על האוכל, אכלו לאט, לעסו היטב והרבו בשתיית מים לפני הארוחה ובסיומה.

10. ומה לקינוח?

פלטת הקינוחים המוצעת בסיום הארוחה אכן מפתה וקינוחים "על חשבון הבית" עוד יותר. ראשית, קחו עימכם בתיק סוכרייה ללא סוכר, כך שלפחות תעברו בשלום את שלב תיאור המנות. השתדלו להזמין בסיום הארוחה תה ירוק או חליטה טבעית והשתמשו להמתקה בסוכר חום או ממתיק מלאכותי. במידה והחלטתם לקנח במשהו מתוק' השתדלו לבחור בקינוח קל כמו יוגורט או קינוח על בסיס פירות כמו סלט פירות או סורבה. אם בכל זאת חשקה נפשכם בקינוח עשיר, זכרו שלחלוק אותו בנדיבות – זה מרזה.

בתאבון!

מאמנת אישית לאורח חיים בריא המשלב ספורט, תזונה וקואצ'ינג. בעלים של המרכז לקידום בריאות Fiteat משנת 2012 והבחירה של מעל 500 מתאמנים פעילים ליישום אורח חיים בריא ופעילות גופנית. עד כה השילה סך כולל של 6 טון ממעל 1500 לקוחות מרוצים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט