1. תזונה נכונה
  2. פורים רזה? יש דבר כזה

פורים רזה? יש דבר כזה

חג פורים מצטיין במאפייני השמחה שבו. בין הרעשנים, המסכות, התחפושות והבדחנות, לשומרי המשקל שבנינו, אורבים בפינה גם משלוחי המנות, אכילת המתוקים ושתיית היין אשר תופסים מקום לא פחות חשוב. כך הופך החג ל"גדול" -לא רק עבור הילדים. כחלק ממצוות החג קיימת "סעודת פורים", וכנאמר במגילה, ימי פורים נקבעו להיות "ימי משתה ושמחה". אם כך, איך מקיימים את מצוות החג, שותים יין "עד דלא ידע" ושולחים מיני מטעמים, מבלי לאבד את השליטה על המשקל?

אמרנו פורים רזה? יש דבר כזה!

פורים בדרך

חג הפורים הינו חג של שלושה ימים בלבד, אולם ההכנות אליו, גם אם טרם הבחנו בכך, מתחילות כבר כחודש קודם לכן. שלטים מתנוססים ברחבי מתחמי הקניות ומפתים בהנחות על מיני חטיפים ומתוקים, חברות הממתקים יוצאות במבצעי "אריזות חיסכון" ענקיות ומכל מאפייה בוקע ריח משכר של אוזני המן ממולאות במיני מטעמים. בעוד שהפיתויים צצים מכל עבר, היו ערים להם והגיעו מוכנים. הכינו רשימת קניות מסודרת והיו מודעים לעצמכם, שימרו על תפריט מאוזן וכשמתחשק לכם משהו מתוק, קנו אותו ביחידה אחת. זיכרו ש"אריזת חיסכון", משתלמת ככל שתהיה לכיס, עולה ביוקר בגזרה.

לא מכניסים אויבים הביתה

הכנת משלוחי המנות חושפת אותנו בביתנו, המקום שלכאורה אמור להיות "נטול אויבים", לכמות מתוקים, מאפים וחטיפים מכל הסוגים. על מנת להימנע ממאבק נפשי מיותר, מומלץ לקנות חטיפים וממתקים בכמויות מדודות לשם הכנת משלוחי המנות. ניתן לקנות שקיות חטיפים אישיות על מנת שלא להתמודד עם האתגר של פתיחת שקיות גדולות ולהתפתות לטעום, ל"עגל" ו"ליישר" תוך כדי ההכנה. בסיום, אל תשאירו ממתקים ומאפים בבית, על מנת שלא להתפתות "לבדוק את טריותם", היו בטוחים שיהיו מספיק אתגרים בחוץ. לאלו מבינינו שחוששים כי האתגר יהיה גדול מדיי, ניתן גם לקנות משלוחי מנות מוכנים ולחסוך מראש את התסכול.

להשתכר "עד לא ידע"

בכל גרם אלכוהול יש כ-7 קלוריות, שהן פי שתיים יותר קלוריות מאשר בגרם פחמימה או חלבון, מה שהופך מנת אלכוהול בממוצע שוות ערך לכ-7 כפיות סוכר. עם זאת היין לדוגמה, מכיל גם נוגדי חמצון וידוע כמסייע למניעת סרטן. אם כך האם ללגום או לא ללגום? הכל תלוי בכמות ובאיכות. נסו למצוא את הגבול העדין שבין הנאה לשכרות. אם החלטנו לשתות, מומלץ לבחור ביין אדום על פני משקאות אלכוהוליים עתירי סוכר וחומרי טעם ולהסתפק בכוס אחת. במידה וחשקה נפשכם במשקה אחר היו ערים לכמויות, מנת אלכוהול = 15 גרם אלכוהול = 100 קלוריות = 330 מ"ל בירה = כוס יין כ-150 מ"ל יין = כוסית וויסקי כ-40 מ"ל.

אוזני המן – לא כל כך תמימות

בכל צורה שלא נסתכל עליהן, אוזני ההמן, המשולשים הקטנים עם המילוי המפתה שבוקע החוצה, משמינות מאוד. מבחינה קלוריות המאפה המסורתי, לא כל כך תמים ומכיל כ-150-200 קלוריות לאוזן המן קטנה עד בינונית (וזאת עוד מבלי להזכיר את אוזני ההמן המצופות, שיכולות להכיל גם כ-300 קלוריות לעוגייה). הבצק עתיר שומן ומכיל כמות גדולה של מרגרינה, או במקרה הטוב יותר חמאה ומעצם כך מרבית הקלוריות של אוזן ההמן מגיעות מהבצק. לצד זה, גם לבחירת המילוי חשיבות רבה. מגוון המילויים האפשריים: אגוזים, תמרים, פרג, חלווה ושוקולד, מכילים כמות נכבדת של קלוריות (כ-500-700 קלוריות ל-100 גרם). מביניהם, מילוי האגוזים, על אף שמכיל אנטי-אוקסידנטים, ויטמינים, מינרליים וסיבים תזונתיים, הוא המילוי השמן ביותר. בסופו של דבר, על מנת ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים של האגוז, או לדוגמה של המילוי המסורתי, הפרג (המכיל כמות לא מבוטלת של סידן ואבץ), ניאלץ לאכול הרבה אוזני המן והערך הקלורי יהיה גבוה. על אף המחיר הקלורי הגדול של המאפה הקטן, אין צורך להימנע לחלוטין ולחוש "מקופחים", תחושה שתגרור אחריה מעגל של "מסכנות" שיוביל לבסוף לאכילה מופרזת של דברים אחרים. באכילה רגשית ובאכילה בסתר, טמון חוסר פרגון רב, לכן ניתן לשלב אוזן המן אחת (במילוי לפי אהבתכם) בתום הארוחה כחלק מהתפריט היומי. החליפו בתמורה לאוזן המן אחת, מנת פחמימה+מנת שומן (לדוגמה 2 פרוסות לחם עם 1/4 אבוקדו).

פרגון עצמי

אם נשכיל לראות בשמירה על משקל וקיום אורח חיים בריא כסגנון חיים, נבין שגם במישור התזונתי אין צורך בשחור או לבן. קיצוניות תזונתית לכל אחד מהצדדים, אף עלולה להיות מסוכנת. לכן ניתן להחליט באופן מודע, כי בשלושת ימי החג, לצד המאמץ לשמירה על שיגרה מאוזנת, אפשר גם לפרגן לעצמנו בדברי מתיקה כחלק ממצוותיו. כפי שהוזכר קודם, עדיף להרשות לעצמנו באופן הכרתי, ממתק אחד ביום בתום הארוחה, על פני "גניבת" ממתקים לאורך כל היום ובין הארוחות. אכילת הממתק בתום הארוחה, תאפשר את ספיגתו של הסוכר בצורה טובה יותר ושליטה בכמות המזון הנכנסת לגופנו. היו מודעים לכך שאכילת סוכרים עלולה לגרור אחריה סוכרים נוספים, כתוצאה מהעלייה ברמות האינסולין, לכן כשהחלטתם לפרגן לעצמכם בממתק אחד, עימדו בהחלטתכם ובסיום התרחקו מהמטבח.

זכרו שככתוב במגילה, ימי פורים הנם ימים של משתה, אך גם (ובעיקר) ימים של שמחה.

חג שמח!

שלכם, לי-אור

מאמנת אישית לאורח חיים בריא המשלב ספורט, תזונה וקואצ'ינג. בעלים של המרכז לקידום בריאות Fiteat משנת 2012 והבחירה של מעל 500 מתאמנים פעילים ליישום אורח חיים בריא ופעילות גופנית. עד כה השילה סך כולל של 6 טון ממעל 1500 לקוחות מרוצים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט