תזונה נכונה

10 טיפים לנצח את המשקל

כולנו מכירים את ייסורי המצפון ה"מפורסמים" אשר תוקפים אחרי אכילת ארוחה כבדה או עתירת שומן, ואת ההבטחה הנלוות אליהם: ״מחר אתחיל בדיאטה״. אך כשמגיע היום המיוחל  משהו צץ ומשבש את התוכניות; עוגה שהביאו לעבודה, צ׳יפס שהוגש בחדר האוכל, או הטעימה מהשניצל של הילדים- כדי לוודא שהוא "לא מקולקל". מרגע שכבר "חטאנו", משתלטת תחושה של ייאוש וחוסר אונים, וכך המאבק בין הרצון והביצוע נתפס כאין סופי.

כל החלטה ליצור שינוי משמעותי בחיינו, רצופה אתגרים. במלחמה על המשקל, "תיכנון"- היא מילת המפתח. למען הצלחת התהליך יש להתחייב אליו בכנות ולהאיר את החשיבה באור חדש. אם גם אתם מתבוננים במראה וההשתקפות אינה משביעה את רצונכם, הרי לכם עשרה צעדים קטנים בדרך ליעד גדול: לנצח את המשקל.

1. אמונה עצמית- כמו לפני כל מסע גדול אליו מצטיידים בצידה לדרך, כך גם כשאנו יוצאים למסע של הגשמה גופנית ונפשית- יש להצטייד בשפע אמונה עצמית. כאשר אנו נכנסים לתהליך בתחושה שהוא לא יצליח, מראש דנו אותו לכישלון. למילים שלנו, בעיקר אלו שאנו אומרים לעצמנו, יש כוח אדיר ויכולת להשפיע על הביטחון העצמי וכושר ההתמדה שלנו. לכן אם נתחיל תוך חשיבה חיובית, בידיעה שאנו מסוגלים ובטוחים ביכולות שלנו, תתחזק האמונה ויעלו סיכויי ההצלחה.

2. התבוננות פנימית- הקדישו זמן לעצמכם, בחנו היטב מה מפריע לכם בגופכם, מה הייתם מעוניינים לשנות והאם אתם רואים זאת באור נכון או ביתר ביקורתיות. הכירו בצורך בשינוי בכנות ואמרו אותו בקול רם. אל תתייחסו אליו כאל עוד קטגוריה ברשימה ארוכה של דברים שצריך לעשות ״אילו רק היה לי זמן״. התבוננות ישירה ואובייקטיבית במקומות שמונעים מכם להגיע להשלמה עם גופכם- תהיה הצעד הראשון בהתמודדות עימם.

3. קביעת יעדים ומטרות- כל יעד גדול רצוף מטרות קטנות. עוד כשהיינו ילדים ולמדנו לדבר, כולנו התחלנו ממילה אחת שהפכה למשפט ולבסוף לשפה. גם בגופנו יש לנהוג כבילד קטן, בסבלנות, בפרגון ותוך מתן זמן להליך הירידה להתרחש. הצבת יעד רחוק עלולה להיות מאיימת ומלחיצה. דעו מהו היעד הסופי שלכם- כתבו אותו, אך צרפו אליו מטרות ביניים שניתן למדוד אחת לכל פרק זמן קצר, ובהן תתמקדו.  בצורה זו תקבלו משוב על התקדמותכם, תחוו הצלחות שיחזקו אתכם להמשך ותדעו שאתם בדרך הנכונה.

4. הגיון בריא- יעד קיצוני כגון ירידה מסיבית תוך פרק זמן קצר, עלול לסכן את הגוף ולחרוץ מראש כישלון מיותר. חשוב לבחור מטרות הגיוניות תוך הפעלת שיקול דעת והקשבה פנימית. כל גוף הוא שונה, ובהתאם לכך התזונה נקבעת ביחס לגיל, לגובה, למין ולמידת הפעילות הגופנית. כמו כן, גם לתחום העיסוק יש תפקיד מכריע בסך שריפת הקלוריות היומית, לכן הקפידו להזין את גופכם ביחס לנתונים האישיים ולמידת המאמץ שבמסגרת עבודתכם.

5. קבלת עזרה- במדע המדויק, דגשים קטנים יכולים לעשות הבדל גדול. לעיתים הליך ההצלחה יכול להיקבע על פי מידת הידע שלנו בנושא. חוסר ידע בתחום התזונה עלול להביא לתסכול ולתוצאות לא מספקות אם בכלל. פנייה לעזרה מקצועית כקבוצת תמיכה או אנשי מקצוע מתחום התזונה, הרפואה, הנטורופתיה והספורט, יכולה לשפוך אור על שאלות לא פתורות ולכוון לתזונה שפויה, מזינה וברת תוצאות.

6. סביבה תומכת- לצד אנשי מקצוע המכוונים לדרך הנכונה, סביבה חמה ותומכת יכולה לעזור בהתמדה למשך זמן ארוך. שתפו את בני הבית, החברים והשותפים לעבודה במתנה שהחלטתם להעניק לעצמכם ובבחירתכם החדשה. בקשו מהם להיות שותפים פעילים בהליך ההצלחה שלכם. אולי תגלו אנשים לצידכם שיצטרפו אליכם למסע ואף תעניקו להם מוטיבציה להתחיל, או שפשוט תזכו למשוב ותמיכה מאדם נוסף בחייכם, שיעזור לכם להתמודד אל מול הפיתויים.

7. ״דע את האויב״- אתם ודאי מכירים את התופעה הידועה בשם: "בולמוס". היום יכול לעבור בתזונה מסודרת ובריאה, אך לפתע, בלי הכנה מוקדמת, השוקולד שבארון נקלט בזוית העין, מציצה הגלידה מהמקרר, או נפתחת חבילת הוופלים על השולחן, מכאן הכל מתערפל ואנו כבר לא זוכרים איך לעצור. ראשית הכירו את עצמכם ואת ה״אויבים״ שמכשילים אתכם. לכולנו יש חשקים ותשוקות ולא צריך להתכחש או להתנזר מהם, אך גם אין צורך להכניסם לביתכם. פיתויים בתוך הבית מעמידים אתכם במבחן מיותר והופכים לטריגר שעלול לפגוע במאמציכם. הוציאו אותם החוצה!

8. איזון איזון ועוד פעם איזון- בעולם שבו שפע המזון מסנוור את העיניים ומסעדות הן דבר שבשגרת היום יום, הפיתוי הוא גדול. גוף בריא בסיסו בתזונה נכונה אך עלינו לשמור גם על נפש בריאה. זלילה בסתר גורמת לתחושת "גניבה" וממלאת אותנו במקום במזון, סיפוק או הנאה ברגשות אשם ונחיתות. החליטו באופן מודע על אכילה מבוקרת של מזון לבחירתכם מחוץ למסגרת התפריט, בכמות מדודה ומוגדרת מראש. הקפידו לעמוד בכמות שהקצבתם ועשו זאת בחברה, מתוך בחירה והקשבה לצורך אמיתי. כך תשמרו על הליך ירידה תקין לצד נפש מאושרת.

9.ניהול לוח זמנים- אכילה בעמידה, מול הטלוויזיה, או לקיחה בחטף ״לדרך״, אינה מספקת תחושת שובע אמיתית. שאריות מהצלחת של הילדים אינן טעימות יותר, ולעיתים אפילו לא שמים לב לכמות או לסוג המזון שאכלנו. הקפידו לפרוש את הארוחות על פני היום, שבו לצד שולחן בצורה מסודרת והשתדלו ללעוס היטב את המזון תוך הנאה נינוחה מהארוחה. הכינו מראש את ארוחותיכם בבוקר או יום לפני כן ואל תגיעו אל המטבח מורעבים. אם יש צורך, קחו איתכם מנות ביניים למשך היום: כריך, פרי, ירקות חתוכים או ארוחת צהריים מבושלת לעבודה. הרבו בשתיית מים ובעיקר כחצי שעה לפני ובתום הארוחה. כך תרוו את גופכם, תסייעו לחילוף החומרים ותשמרו על תחושת שובע לאורך היום. אל תתפשרו או תוותרו על הארוחות שלכם, הכינו אותן באהבה ופרגנו לעצמכם בתפריט עשיר, מגוון ומזין.

10. קבלו את עצמכם באהבה– כל הליך הרזייה כרוך בשינוי הרגלים ודפוסים ישנים. לעיתים ישנם קשיים המלווים בתסכול, אך זכרו שיש לכם את האמונה והכלים להצליח. כל חוויה מחזקת אתכם, וגם אם מעדתם- לא קרה דבר. קבלו זאת באהבה, אל תלקו את עצמכם על שנעשה כי זה לא ישיב את הגלגל לאחור. קחו בחזרה את המושכות ועלו שוב על הסוס. מחר הוא יום חדש.

חבקו יותר, הקדישו לעצמכם זמן ושקעו במחשבות, הרשו לחלומות להתממש- כי זו העת לבחור בעצמכם מחדש.

שלכם ואיתכם לאורך כל הדרך, לי-אור.

מאמנת אישית לאורח חיים בריא המשלב ספורט, תזונה וקואצ'ינג. בעלים של המרכז לקידום בריאות Fiteat משנת 2012 והבחירה של מעל 500 מתאמנים פעילים ליישום אורח חיים בריא ופעילות גופנית. עד כה השילה סך כולל של 6 טון ממעל 1500 לקוחות מרוצים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

מאמרים נוספים מהקטגוריה

תפריט